zondag 22 januari 2023

Lezersoproep: mail me jouw blik op het di-do-di-lemma

Van de week had ik een nuttige en ook heel gezellige bijpraat met Hugo van de Coalitie Anders Reizen. Daar overwegen ze zich te gaan verdiepen in de dinsdag en donderdag-piek op kantoren (en daarmee vast ook op de weg en in de trein, toch?). Ook bij ons op kantoor is die piek zondermeer zichtbaar en in vergelijking met pre-corona lijkt die ook een stuk meer afgetekend te worden. Best een interessant onderwerp, al is het alleen maar omdat ik er nog niet helemaal uit ben in hoeverre het wenslijk en kansrijk is dit verschijnsel aan te pakken. Het kost me namelijk ook weinig moeite wat voordelen te bedenken van de piek. De trefkans de overwegend hybridewerkende collega's fysiek op kantoor te treffen neemt bijvoorbeeld toe als collega's massaal besluiten op de dezelfde weekdagen naar kantoor te komen. Omgekeerd kom ik met mijn voorliefde voor een rustige werkplek enorm aan mijn trekken op de rustige vrijdag, de woensdag en in mindere mate de maandag. Met de zitplekken op kantoor gaat het momenteel zelfs op de di en do nog vrij goed. Met het reserveren van vergaderzalen is het inmiddels wel naadje op de dinsdag en donderdag. Ook (of mede daarom) moet ik tegenwoordig op een gemiddelde dinsdag en donderdag (vooral de di beeld ik mij in) vaak kiezen uit twee of drie parallelle werksessies die in potentie alle bere-interessant zijn. 

Tot zover mijn lichte aanraking van de (on)wenselijkheid van de piek, blijft over de kansrijkheid. Als ik alleen in mijn eigen team en directie kijk dan zijn de niet-werkdagen en de halve thuiswerkdagen enigszins netjes verdeeld over de ma, wo en de vr. Dat betekent dat je voor een teamoverleg uitkomt bij of de dinsdag of de donderdag. Ander voorbeeld, de eerst tussen de maandag en de donderdag variërende verplichte kantoordag van mijn directie is is inmiddels exclusief aan de donderdag toegewezen.  Ongetwijfeld ook om de opkomst te vergoten. Zelfs als je het al zou willen....zou je collega's echt willen dwingen hun werkdagen aan te passen? 

Zoals al in de titel aangegeven reuze benieuwd naar hoe jullie tegen de wenselijkheid en de kansrijkheid van het aanpakken van de di-do-piek aankijken. Over een paar weken breng ik jullie reacties samen en geef deze geanonimiseerd mee aan Hugo als kwalitatieve data voor verder onderzoek. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten