zondag 22 september 2019

Pinguïn Fred doet de Week van de Integriteit

Reuzefijn dat de collega's van de Week van de Integriteit Pinguïn Fred wisten te vinden voor een gezamenlijk event. In een mooie coproductie staan we komende dinsdag stil bij het boek Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen van Muel Kaptein. Duoteams van collega's presenteren dinsdag over de zeven factoren die het integriteitsgedrag van collega's binnen een organisatie beïnvloeden. Het gaat om (1) helderheid over wat gewenst en ongewenst gedrag is; (2) voorbeeldgedrag van management en collega's; (3) uitvoerbaarheid van gestelde doelen, taken en verantwoordelijkheden; (4) betrokkenheid van bestuurders, managers en medewerkers bij de organisatie (5) transparantie van het gedrag; (6) bespreekbaarheid van standpunten, gevoelens, dilemma's en overtredingen. (7) handhaving van het gedrag door waardering, beloning en sanctionering. Kaptein heeft ook een eigen woord bedacht 'tjellen. Tjellen is het op een open, constructieve en prikkelende wijze aan de orde stellen en bespreken van belangrijke zaken. Nu ja die zeven punten lenen zich natuurlijk goed om jouw eigen organisatie eens tegen het licht te houden en gericht te tjellen. Het getuigt misschien van net iets teveel transparantie als ik nu op ga schrijven op welke factoren IenW volgens mij nog wat zou kunnen verbeteren, dus dat bewaar ik voor dinsdag.Al mag deze opvatting natuurlijk ook getjeld worden. Eén ding wil ik nog wel even delen. Ik heb jaren geleden eens netjes een fles wijn van ver onder 50 euro aangenomen en die is vervolgens kapot gegaan toen mijn tas van mijn bagagedrager afviel. Resultaat: een verdronken telefoon, hetgeen dan weer als een integriteitsschending wordt aangemerkt. Echt gebeurd!

        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten