zondag 29 september 2019

Nieusgierig naar de cent van Shell?

Als mensen mij vragen wat voor auto ik heb, dan antwoord ik altijd: "Een grijze!". Ik wil maar zeggen, van auto's heb ik geen verstand. Toch heb ik mij even aan een berekening gewaagd over de cent die je bij Shell per liter extra kan betalen om CO2-neutraal te rijden. Tenminste zo noemen ze dat op de website. Nu als je van een auto weet hoeveel liter benzine hij nodig hebt om 100 km te rijden en je weet hoeveel gram C02 de auto per liter uitstoot dan kan je met die cent per liter berekenen hoeveel je voor een ton C02 uitstoot betaalt. Dat is bij de cent van Shell een dikke 4 euro die maar weinig verschilt per auto. Dat ongeveer de helft van wat je voor C02 compensatie met het vliegtuig betaalt en 1/6 van wat de industrie nu betaalt voor een ton CO2 uitstoot (€25,13). Je kan er verder weer een hoop van vinden in den positieve (ze doen het toch maar! andere oliebedrijven volgen nog niet) en in de negatieve (veel te laag bedrag, green washing en vrijblijvend). Allemaal waar denk ik dan, maar om jullie de waarheid te zeggen.....mijn berekening komt volledig voort uit nieuwsgierigheid dus ik onthoud mij verder even van een eindoordeel.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten