zondag 1 september 2019

Eigenaarschap en gedrag

Op vakantie in mijn geliefde Madrid kwam ik in de metro deze mooie vuilnisbakaanmoediging tegen. Het idee is dat je de metrogebruikers het goede gedrag op nudget (afval in de vuilnisbak) door ze eigenaarschap aan te praten (de metro is van jou). Het bekendste, en naar verluid meest succesvolle voorbeeld van deze aanpak komt uit Texas. Zelfs de meest redneckerige Texaan schijnt jarenlang aan opruimwoede te gaan lijden na het lezen van de tekst Don’t mess with Texas. Nu vroeg ik me laats af of het omgekeerde ook geldt. Wat gebeurd er als je van een type attribuut waarvan je eigenlijk altijd eigenaar geweest bent (vb fiets) dat ineens niet meer bent (vb deelfiets). Na het deelfietsexperiment (en deelscooters) dat momenteel in Den Haag loopt een tijdje geobserveerd te hebben, kom ik tot de voorzichtige conclusie dat het verlies van eigenaarschap inderdaad tot vervuilingsgedrag leidt. Het lijkt wel of die deeldingen een soort van standaard aso midden op de stoep geparkeerd staan. Nu ben ik mij wel bewust van een paar mogelijke biassen: die gekleurde deelattributen vallen meer op dan een gewone fiets of scooter die verkeerd staat en ze kunnen ook door medewerkers van het verhuurbedrijf onhandig zijn neergekwakt. Verder zag ik laatst bij een heterdaadje dat als je met je mobiel je leenscooter uit wil checken, dit het handigste gaat als je er nog op zit en dat kan alleen als je voldoende ruimte hebt voor een been aan iedere kant van de scooter lees midden op de stoep.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten