zondag 23 april 2017

Strategie: Waterbeleid verrijken met erfgoed

Donderdag mocht ik de gebiedsdialoog IJsselmeergebied voorzitten in Almere WTC (best grappig hoor in de hal van het WTC het bekende rijtje met klokken: NY, Londen, Moskou, Tokyo, Sydney.....Almere). Was sowieso een zeer geslaagde dag voor de mensen van DGRW, maar zelf was ik zeer in mijn nopjes met de invalshoek 'biografie van het IJsselmeergebied'. Dat was gericht op het in beeld brengen van (cultuur)historisch erfgoed en hoe daar me om te gaan binnen het proces van de gebiedsagenda 2050.  Ik werd vriendelijk terecht gewezen toen ik het woord 'bescherming' in de mond nam. De moderne erfgoedafficionado blijft graag weg van woorden met een Natura 2000-connotatie en spreekt liever van  instand houden (oeps), inpassen of transformeren. Bekijk vooral eens de brochure Handreiking water, erfgoed en ruimte https://cultureelerfgoed.nl/publicaties/handreiking-water-erfgoed-en-ruimte. Zo heb ik zelf nooit geweten dat de Zuiderzee pas zo laat in de geschiedenis is ontstaan en dat dit gepaard ging met het verdwijnen van een flinke reeks dorpen ( zie foto voor de triviantliefhebbers). 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten