zondag 30 april 2017

Gelezen: Proefschrift van KiM-collega Lucas Harms - Overwegend onderweg (2008)

Eerst had ik h'm alleen uit de bieb, maar sinds vrijdag heb ik ook een door de auteur zelf uitgereikt hard cover exemplaar. Wat een prachtig leesbaar proefschrift over de leefsituatie en mobiliteit van Nederlanders zeg. Mijn eigen proefschrift begrijp ik zelf nauwelijks meer, maar dat van Lucas is heerlijk toegankelijk opgeschreven zonder daarbij aan diepgang af te doen. Al vroeg in het boek wat verbazing bij de auteur over de Nota Mobiliteit (2004) die zich sterk richt op het bestrijden van congestie, ondanks dat de maatschappelijke kosten verbonden aan verkeersonveiligheid en milieu-effecten vele malen hoger zijn. Dat komt overeen met de observaties van Kris Peeters ( zie eerdere blog). Maar voor mij was vooral Hoofdstuk 2 - waarin tal van wetenschappelijke theorieën over mobiliteit en gedrag netjes op een rijtje staan - zeer behulpzaam om overzicht te krijgen. Zo heb ik weer wat meer geleerd over de BREVER-wet (Behoud reistijd en verplaatsingen) die aangeeft dat we gemiddeld 70 minuten per dag aan reizen besteden. Het nieuwe voor mij is dat reistijd wel meeschuift met demografische verschuivingen en dus wat minder constant is dan gedacht. Nou ben ik zelf ook niet vies van mobiliteit en de intrinsieke motivatie daarvoor is het zoeken naar afwisseling, avontuur, plezier, sensatie van snelheid, en moment van rust tussen twee opeenvolgende activiteiten. Volgens Peter Peeters die door Lucas aangehaald wordt zou het paradigma van snelheid en verte doorbroken kunnen worden door verbreding van de discussie (inclusief visualisatie van alternatieven). 'Niet een bezinning op snelheid versus traagheid is gewenst, maar een veel bredere, contextualiserende benadering, waar in de verhalen, regels, en politieke opvattingen die den grondslag liggen aan mobiliteitsvraagstukken zichtbaar worden gemaakt'. Natuurlijk een prachtige zin waarmee de filosoof in mij wakker wordt :-).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten