woensdag 24 mei 2017

Kennis: intensief doorgebladerd - proefschrift over rekeningrijden

Laat ik maar gelijk toegeven dat ik niet heel veel begreep van de onderbouwing van dit toch wel heel wiskundige proefschrift van Erik-Sander Smits (Strategic Network Modelling for Passenger Transport Pricing). Maar dat neemt niet weg dat Erik-Sander bonuspunten heeft verdiend door wél de moeite te nemen de beleidsrelevantie van zijn proefschrift te duiden (zie mijn kritische blog over een aantal recent verschenen TRAIL proefschriften). Even in het kort.....Erik-Sander heeft flink aan modellen zitten sleutelen om steeds realistischer aan - naar tijd en plaats gedifferentieerde prijsmaatregelen te kunnen rekenen voor auto en OV. Meest aansprekend voor de beleidsmaker is het hoofdstuk over de case studie Randstad waarin spoorwegen (gedifferentieerd treintarief), gemeente Amsterdam (variabele stadstoegangs-tol ) en....de Rijksoverheid (variabele kilometerprijs) in een speltheorie-aanpak ieder hun eigen (hypothetisch, maar niet per se onrealistisch) beleidsdoel najagen of dat is samenwerking doen. In het laatste geval - samenwerking- komt de Rijksoverheid overigens als verliezer uit de bus. Hoe dan ook de casus laat zien dat innovatief prijsbeleid in de Randstad in de ochtendspits tot 60% minder verliesuren kan leiden (45% over de gehelde dag) en 6% minder uitstoot oa door een sterke groei in het aantal mensen dat besluit maar helemaal niet te reizen. En dat brengt ons weer bij de Franse filosoof Blaise Pascal: 'Alle onheil vind haar oorsprong in het onvermogen van mensen om rustig thuis te blijven.' 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten