zaterdag 13 mei 2017

Kennis: Afvalscheiding en gedrag

Woensdag mocht ik een ontzettend leuke workshop voorzitten in Utrecht over afvalscheiding op stations, in treinen, vakantieparken, hoogbouw en in ons eigen Ministerie. De organisatie was weer tot in de puntjes geregeld door Henny de Jong en Odette en Harm zorgden ervoor dat het met de gedragsinzichten helemaal goed zat. Verder was het bijzonder dat er meer mensen op kwamen dagen dan zich hadden opgegegeven (altijd een goed teken) en dat de één nog enthousiaster was dan de ander. Vanuit de letters van de zogenoemde DOE MEE tool van BIT (doorgronden, ontwerpen, experimenteren, monitoren en evalueren) werden ervaringen gedeeld op zoek naar rode draden. Die rode draden waren oa dat de voorzieningen voor afvalscheiding op orde moeten zijn, het belang van persoonlijke en sociale motivatie , kennis bij de mensen die tot scheiding aangezet moeten worden en het belang van preventie. Tja de afvalscheidingssituatie bij IenM zelf kan nog wel wat beter voor de verschillende rode draden. En dat is best een understatement als je bedenkt dat 8% van het afval in de bak restafval ook echt restafval is. Beschamend toch? Ik wijt dat maar even aan een vervelende combi van voorzieningen niet op orde en een lamlendige beleving van de andere rode draden. Een flink deel van het nep-restafval bestaat uit papier dat in de papierbak zou moeten maar die staat vaak een gevoelsmatig onoverbrugbaar end verderop in een andere gang. Dat lijkt me dominant een voorzieningendingetje. (Half)volle koffiebekers in de koffiebekerunit tjoepen vind ik vooral heel lullig voor de schoonmakers, maar om nou te zeggen dat er altijd een gootsteen in de buurt is van de afvalbakken.....Nou nee dat ook weer niet. Nog een geluk dat ik zelf van koude koffie houd. Ook ontdekt dat ik tot de 5% IenM'ers behoor, zei het pas sinds twee weken,  die weet dat de middengleuf in de prachtige Tulip-afvalbak voor gevouwen karton is.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten