dinsdag 9 januari 2024

Nu alleen nog even beter meten en evalueren bij (gedrags)interventies

Dankzij Henny de Jong een prachtig review-artikel gelezen over (gedrags)interventies om autogebruik in Europese steden te verminderen (zie link) . Centraal in het artikel staat de klimaatambitieuse Zuid-Zweedse universiteitsstad Lund. Binnen de grenzen van Lund is mobiliteit verantwoordelijk voor 52% van de CO2 emissies waarvan 72% van de personenauto. De knop 'autogebruik' is dus geen rare knop om aan te willen draaien dus. Om een goede interventiemix te bedenken hebben ze eerst heel uitgebreid in de vakliteratuur gekeken. Van de ruim 800 artikelen rapporten bleken er maar 24 echt geschikt te zijn en een gewenst effect te hebben. Het overgrote deel van de afvallers viel af omdat de monitoring niet op orde was. Veelal volstaat men in studies met wat ex ante gemodeleer naar verwachte effecten en in andere gevallen wordt weliswaar ex-post (achteraf) gemeten maar alleen in kwalitateve bezweringen (we zien minder auto's). Dat geeft te denken. Tussen de 24 die overblijven gelukkig ook wat Nederlandse studies met als studie-object Utrecht, Maastricht en Rotterdam. Begrijpelijk maar ongelukkigerwijs hebben de 24 studies sterk verschillende eindpunten waaraan gemeten wordt. Dat varieert van reductie autogebruik in een bepaalde geografische zone binnen een stad, op bepaalde tijdstippen, deelautogebruik, en autogebruik door specifieke groepen (forenzen, universiteiten, scholen, bewoners). Voor IenW haal ik hier twee zaken uit: (1) supergoed dat er bij DGMo-ISM een speciale club bezig is met het standaardiseren en professionaliseren van monitoring en evaluatie; (2) we moeten flink inzetten op het daadwerkelijk uittesten van interventies binnen en buiten de stad opdat er ook echt wat te monitoren valt. Voor Lund kwam men overigens uit op de interventiemix parking and traffic control (denk aan minder parkeerplaatsen, autovrije straten, voetganger en fietsvriendelijke infra), mobility service for commuters (denk aan gratis OV-kaart, shuttle bussen) en workplace parking charge (betaald parkeren bij kantoor). Nu maar hopen dat ze goed gaan monitoren. 


      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten