zondag 20 januari 2019

BIT: Mythbusters

Van de week netwerkgesprek met Marieke Rietbergen van de Design Innovation Group. Zij maken mooie dingen rond gedrag een recente opdracht voor RWS was het maken van infokaarten rondom mythes van afval(scheiding). Het gaat dan om de mythes 'alles gaat toch op één hoop', 'wat ik met mijn kleine beetje afval doe maak toch niet uit', 'afval scheiden is geldverspilling (dat was een nieuwe voor mij)', 'gescheiden inzamelen is slechter voor het milieu' (die moest ik ook twee keer lezen) en 'nascheiding lost alles op' . Nu moet ik zeggen dat ik als ik in de afvalbakken op de Rijnstraat kijk of de schoonmakers daar bezig zie ik zelf bepaalde mythes (nummer 1) ook voor waarheid aan neem. Maar dat moge de afvalpret niet drukken. De infokaarten zijn niet alleen mooi maar natuurlijk ook heel gedragsverantwoord. Zo is het sterk om niet alleen te stellen waarom de mythe niet klopt, maar ook uit te leggen waarop de mythe gebaseerd is. En de bijbehorende teksten bleken daarbij voor mij ook nog eens leerzaam. Ik wist bijvoorbeeld niet dat de landbouw kampioen afvalrecyclen was (93%) en dat huishoudens het het slechtste doen op de voet gevolgd door de categorie handel, diensten en overheid.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten