zondag 20 januari 2019

(Her)lezen: The power of habit

Heb al eens eerder wat geschreven over dit boek, maar heb het er nu weer even bij gepakt rondom het thema weerstand, gele hesjes en dat soort dingen. Het boek bevat een fascinerend hoofdstuk over het ontstaan van maatschappelijke bewegingen aan de hand van de Montgomery Bus Boycot. Om van een maatschappelijke beweging een succes te maken moeten bij drie stappen alle lichten op groen staan: (1) de start van een beweging kan ontstaan door sociale gewoonten van vriendschap en de verbinding tussen bekenden; (2)  groei is gebaseerd op sociale gewoonten van gemeenschappen en de zwakke verbindingen daar tussen; (3) voor het voortbestaan van de beweging is het van belang dat de leiders van de beweging deelnemers nieuwe gewoontes en een gevoel van eigenaarschap helpen ontwikkelen. In de maanden en jaren voor de arrestatie van Rosa Parks waren al meer Afro-Amerikanen gearresteerd voor 'busvergrijpen', maar dat leidde nauwelijks tot protest. In tegenstelling tot haar voorgangers was Rosa Parks actief in een waslijst aan clubjes en gezelschappen die - en dat was bijzonder - ook nog eens door raciale en economische scheidingslijnen heen liepen. Iedereen was dan ook in rep en roer voordat de apathie in kon treden (stap 1). Niemand heeft genoeg vrienden om de wereld te veranderen maar vanuit verantwoordelijkheidsgevoel en peer pressure ging de Afro-American-gemeenschap massaal mee doen aan de busboycot (the power of weak ties, stap 2).  En passant wordt ook nog even uitgelegd dat voor de banenjachteritus weak ties belangrijker zijn dan de strong ties van vriendschappen maar dat terzijde. Marten Luther King was net een jaar eerder als dominee begonnen in Montgomery en had zich na aanvankelijke terughoudendheid via strong ties  laten overtuigen zijn kerk als epicentrum voor de beweging te laten gebruiken. Na een bomaanslag op zijn huis wist hij de inmiddels na enige maanden inzakkende beweging nieuw leven in te blazen door de op wraak beluste menigte voor zijn huis tot geweldloos verzet aan te zetten. en daar hoorde dan weer een set nieuwe actieve geweldloze en zichtbare gewoonten bij die van deelnemers zelfsturende leiders maakten (stap 3). Nu nog even zien hoe deze wijsheid ook vooraf is toe te passen om andere bonafide maatschappelijke bewegingen met bijbehorend gedragsverandering van de grond te krijgen en te houden.               

Geen opmerkingen:

Een reactie posten