zaterdag 21 november 2015

Australie: Zo maar wat weer extremen

Terwijl ik dit schrijf is het buiten in Sydney 41 graden in de schaduw. Het is wat ik zou willen noemen bosbrandweer. Er is sprake van een warme harde wind die meteen een vage herinnering aan het gevoel van een te hard afgestelde haarfohn oplevert. Het is hier ieder jaar prijs en veroorzaakt over het gehele land genomen toch zo'n 10% van de natuurrampschade. Dit is een onderschatting omdat het alleen om uitgekeerde verzekerde schade gaat. Een andere natuurramp is natuurlijk de overstroming. in het tropische Noorden waar ik van de week was zag ik weer eens het bijna onvoorstelbare verschil tussen het natte en het droge seizoen. Op de foto kabbelt vlak naast waar ik sta de Katherine River kalm langs mij heen. Op de brug staan de waterstanden aangegeven. Bij een normaal nat seizoen komt het waterpeil ergens tussen de 17 en de 18 meter uit, bij een 'one in hunderd' nat seizoen ruim boven de 20 meter.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten