dinsdag 24 november 2015

Australie: OV in Brisbane

Na Sydney te zijn ontvlucht met een negatief saldo op mijn OV chipkaart (oeps) heb ik in Brisbane gelijk een nieuwe gekocht. Daar zijn ze me voor en heb ik 10 AUD borg op mijn kaart moeten betalen. Tja wat valt hier op: (1) genummerde bushaltes (hartstikke handig voor toeristen); (2) twee gratis busloops in het centrum (check, goed bezig Brisbane); (3) één gratis bootloop over het centrale stukje van de Brisbane River; en (4) mijn favoriet....de citycat: een supersnelle catamaran-verbinding over het dichtbebouwde deel van de Brisbane River. Met afstand de meest comfortabele en waarschijnlijk ook snelle manier om je door de stad van A naar Beter te bewegen. Zometeen ga ik met de citycat naar de Community of Practice-sessie verder op in de stad om te kijken naar de Flood Mitigation maatregelen die een in 2011 en 2013 beschadigd hotel heeft genomen. Trouwens niet alleen de hotels maar ook de  citycathaltes aan de rivier zijn zwaar beschadigd geraakt in de 2011 overstroming. Nu hebben ze geïnvesteerd in goed gezekerde meebewegende aanlegsteigers die ook nog eens goed bestand moeten zijn tegen boomstammen en andere losgeslagen attributen in een snelstromende overstromende rivier. Één van de toegepaste truuken is de ponton in de vorm van een boot te maken opdat er geen attributen achter kunnen blijven hangen. Op de foto is achter de 'donkere persoon' net de citycat te zien die aanlegt aan de nieuwe Venitiaans goud gekleurde citycathalte. 



1 opmerking:

  1. doet me denken aan de Watertaxi in Rotterdam, loopt ook erg goed! hoe gaan mensen naar het OV: lopend? of op de fiets - zoals mijn Giant Brisbane !

    BeantwoordenVerwijderen