zondag 25 maart 2018

Strategie: Sustainable Development Goals ook voor Nederland

Maandag heb ik de RIVM/VWS/IenW conferentie over de Sustainable Development Goals (SDG's )voorgezeten. Een mooi samenzijn waarbij het voor de aanwezige beleidsmedewerkers soms even zoeken was naar het doelbereik van de dag. Vooraf was het doel geformuleerd als: "in gesprek te gaan over wat deze doelen zijn, waar we staan als NL in het behalen van de doelen en wat de kansen en uitdagingen zijn voor de NL-overheid om vanuit kennis en beleid bij te dragen aan de doelen". Dat laatste 'vanuit beleid bijdragen aan de doelen' kwam nog wat weinig uit de verf. Maar goed voor mijzelf was het in ieder geval een bijzonder interessante bijeenkomst ook met veel ruimte voor interactie. In mijn openingswoord moest ik bekennen dat ik die SDGs tot voor kort vooral met ontwikkelingshulp associeerde, maar dat enig inlezen en inkijken mij op andere gedachte had gebracht. Zo hebben we bij  'één vandaag' vorige week kunnen zien dat maar liefst 43% van de  jongeren tussen 12-25 in NL psychische problemen ervaren. Dat is toch schrikbarend?! Twee van mijn favoriete SDG's  voor Nederland zijn dan ook 3 duurzame gezondheid en welzijn, en 10 ongelijkheid verminderen. Eerder deze maand verscheen CBS' tweede rapportage over de SDG-indicatoren https://tinyurl.com/y7y8z8dw  Tijdens de conferentie presenteerde Hermanus Rietveld (CBS) de stand van zaken en liet zien dat de armoede en ongelijkheid in NL is toegenomen sinds de vorige rapportage uit november 2016.
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten