zondag 18 maart 2018

Strategie: IenW en de gemeenteraadsverkiezingen

Dit is de eerste keer dat ik sinds mijn verhuizing in Den Haag voor de Haagse gemeenteraad mag stemmen. Extra goed voorbereiden dus, is het devies. In de Stemwijzer van Den Haag blijken maar liefst 6 van de 30 stellingen direct betrekking te hebben op het IenW beleidsdomein. Het gaat om de stellingen over een fietsverbod in de Grote Marktstraat, een scootervrije fietspaden, milieuzones, de prijs van de parkeervergunning voor de tweede auto, goedkoop parkeren bij de groen/gele parkeerzones, en wel of niet meedoen aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dat er twee stellingen over fiets(veiligheid) gaan is niet zo gek als je je bedenkt dat ANWB- onderzoek onlangs heeft laten zien dat 34% van de Haagse fietsers zich niet veilig voelt in Den Haag. Hoewel de deelnemende partijen min of meer gelijkelijk verdeeld zijn over wel en geen fietsverbod in de Grote Marktstraat, vinden de tegenstanders van een verbod dat het wegprofiel moet worden aangepast om het verschil tussen fietspad en wandelgebied duidelijker te maken. Kortom, wie er ook gaat winnen er gaat voor sowieso een verbetering komen. En hier ben ik erg blij mee want op het Spui en in de Grote Marktstraat voel ik mij nu verkeerskundig chronisch onveilig. Shared space kent toch ook z’n beperkingen denk ik dan. Ik sta wat te kijken van die aandacht voor de MRDH, maar daar zit het ongemak bij een aantal partijen erin dat MRDH geen democratische gekozen orgaan is.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten