zondag 18 maart 2018

Kennis: Abu Dhabi - stof tot nadenken

Ben afgelopen weekend in Abu Dhabi geweest, één van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) Vooral voor Emirati en toeristen een fijn mini-landje met fijn eten (mmmmm Libanees), een fijne moskee, een fijn museum (Abu Dhabi Louvre schitterend) en......fijn stof. Uit de 2015-versie van het Kleine Groene Boekje van de Wereld Bank blijkt het fijnstofgehalte ( PM 2,5) in de VAE groter te zijn dan waar ook ter wereld met inbegrip van de China en India. Niet gedacht toch? Hoewel de Emirati ook best hun steentje bijdragen aan emissiebronnen (en ik zelf ook door er naar toe te vliegen) tikt vooral het fijnstof afkomstig uit woestijnzand aan. Een opzichzelf natuurlijke bron die als gevolg van klimaatverandering (meer zandstormen) mogelijk toe gaat nemen. Ook blootstelling aan natuurlijk fijnstof is zeker niet zonder gevaar. Je kunt er o.a. longproblemen en  hart- en vaatproblemen van krijgen,  zo leer ik van het US department of Veteran Affairs (je weet wel die van Operation Desert Storm). Hoe het gevaar van natuurlijk fijnstof zich verhoudt tot dat van man made fijnstof wordt me al google'nd niet helemaal duidelijk, al begrijp ik wel dat het zeezout dat ik hier in Scheveningen inadem geen kwaad kan, want zeezout wordt van de NL fijnstofmetingen (PM10) afgetrokken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten