zondag 27 maart 2016

Kennis: Terugblik KNMI-RWS relatiemiddag

Een goedgevulde zaal met KNMI en RWS collega's zat dinsdagmiddag klaar om elkaars werk nog wat beter te gaan begrijpen. Dat ging gelukkig ook helemaal gied komen en wel aan de hand van een aantal interessante lezingen. Hebben jullie je ooit wel eens afgevraagd of je bij het in onderhoud geraken van de Maeslantkering rekening moet houden met tweelingstormen? Vast niet, maar de conclusie was dat dit ook niet hoeft. Wel fijn om dit even uitgezocht te hebben, toch? In één van mijn eerdere blogs heb ik aangegeven dat samenwerking een contactsport is. Dat hebben ze bij KNMI en RWS ook uitstekend in de gaten bleek uit twee andere lezingen. Bij spannend weer schuift een KNMI-meteoroloog dan ook aan bij het Watermanagement Centrum Nederland in Lelystad. Het meest onder de indruk was ik wel van de strak ingeregelde samenwerking tussen KNMI en RWS op het gebied van de gladheidbestrijding. De 24 uursdiensten bij het KNMI in de Weerkamer staan bij spannend weer in nauw contact met de 24 uursdiensten van de twaalf RWS gladheidscoordinatoren. Op basis van 300 in het wegdek ingebouwde temperatuursensors en gedetailleerde weersvoorspellingen van het KNMI weten de RWS-collega's precies wanneer en waar ze met de zoutwagens de weg op moeten. Afijn nu heb ik al twee keer de term spannend weer gebezigd maar mijn weerwoord van de dag was 'synthetisch weer'. Een geslaagde bijeenkomst. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten