dinsdag 29 september 2015

Kennis: SKIA sessie Gedrag - Ik blijf in mijn default hangen!

In mijn opening van de SKIA sessie Gedrag voor de betrokken kennisinstituten heb ik weer de bekentenis gedaan dat ik zelf ook regelmatig gedrag vertoon. Een oude grap maar ik kon hem niet nalaten. Ook gedrag denk ik dan maar. Voor de rest was het natuurlijk wel een serieus samenzijn. Het is altijd even een uitdaging om in de creativiteitsdodende vergaderkamertjes aan de Oranjebuitensingel wat levendigheid te doen ontstaan, maar dat ging al snel heel prima in dit gezelschap. Het doel van de sessie was tweeledig: (1) het oppoetsen en herformuleren van de Kennisvragen uit de huidige SKIA; (2) het formuleren van nieuwe kennisvragen. De inzet daarbij was ook in beeld te brengen welke deelantwoorden we eigenlijk al kennen, en natuurlijk of een vraag uiteindelijk als need to know of nice to know kan worden beschouwd. Odette gaat nog een prachtig verslag maken, maar alvast wat highlights vanuit mijn eigen observaties: (1) op veel vragen hebben we best al deelantwoorden, maar de effecten van gedragsinterventies zijn sterk situationeel bepaald; blauwdrukken bestaan niet en voorspelbaarheid blijft lastig. En ook als we succesvol zijn met een gedragsinterventies begrijpen we niet altijd het mechanisme ; (2) de hoofdvraag over hoe we beleidsinzichten gebruiken tbv het welslagen van IenM beleid blijft - zij het in licht bijgestelde vorm- prima overeind; (3) ook een paar inspirerende nieuwe vragen rond bijv. de zelfsturende auto, het benutten van monitoringsresultaten om, als ware het een feedback loop, gedrag te beïnvloeden, en sociale media als nudgingsmedium. Een niet nader te noemen, maar hele sympathieke PBL collega analyseerde ook zijn eigen gedrag toen hij in zijn streven naar contrast en leesbaarheid een andere kleur pen wilde, terwijl hij veel makkelijker een andere kleur post-it kon pakken: "Ik blijf in mijn default-gedrag hangen", zei hij. Altijd fijn zo met vakbroeders en zusters onderelkaar! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten