maandag 21 september 2015

Kennis: EGEA studentencongres "Public transport in my hometown sucks"

Vandaag een bereleuke middag mee gemaakt in Someren een soort van in de buurt van Eindhoven. daar hadden zich ruim 200 studenten uit heel Europa inclusief Oekraïne en Rusland verzameld voor een week lang congressen over duurzame mobiliteit. Het was mijn taak om een lagerhuisdebat in drie rondes te begeleiden met als één van de sprekende opponenten Pieter Wouters (DGMI). Het kostte mij ongeveer nul moeite om de hele zaal aan het joelen (yeah, yeah) en boe'en te krijgen. Een ik mag wel zeggen héééél enthousiast publiek. Prachtig om te zien hoe geanimeerd de studenten zich in het debat mengen. Vooral als ze voorbeelden uit hun eigen land noemden merkte je de toegevoegde waarde van zo'n internationaal congres. De kwalificatie uit de titel kwam van een studente uit Polen die dit met wat meer toelichting over Kielze zei. Pieter deed het geweldig en won op punten met zijn stelling Governmental policy can bring about a big change in sustainable mobiliteit patterns and behaviour  (tegenstelling was  die van Robbert van Dijk (Prov Utrecht) die aangaf dat het vooral autonome trends zijn die het verschil maken). Ook een mooi optreden van Jan Anne Annema (TU Delft) die met wijdse kanselgebaren een totale wipe out scoorde met zijn stelling: In 20 years Europeam cities will be designed in such a way that cycling and walking will be the most important modes of transport (tegenstelling was In 10 years all car transport should be electric). Mooi! Met Pieter en met later deze week Arjen Kapteijn hebben we zo mooi een stukje IenM recruitement gedaan en na gedane arbeid gingen ze ook nog verse stroopwafels voor mij staan bakken, me een fles wijn geven en me op tijd op de trein zetten. Ik zeg:  "Helemaal niets mis mee, met die jeugd van tegenwoordig".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten