zaterdag 14 februari 2015

Kennis: Opkomst en ondergang van borrowed size

Enige jaren geleden leerde ik in de leergang van Wim Derksen over agglomeratie effecten en de wens deze economische bonus ook voor NL met z'n stedenring in de Randstad in te kunnen boeken. Onze steden zijn te klein voor het agglomeratie effect maar als ze van elkaars grootte, nabijheid en goede verbindingen kunnen profiteren kan door 'geleende grootte' de holy grail toch bereikt worden. Dat is natuurlijk een fascinerende gedachte. En zelfs ik als niet econoom kon de aanlokkelijkheid van dit concept al snel inzien. Als ik het goed begrepen heb (maar corrigeer mij) was er zelfs enige tijd sprake van een mooie intellectuele strijd tussen believers en non-believers. Als je er niet iedere dag mee bezig ben mis je wel eens wat, maar nu geloof ik toch echt dat het concept niet meer onder de levenden is. Tijdens de TOD sessies hoorde ik het al wat rond zingen en tijdens het overleg IenM in de stad werd dit bevestigd. Ik moet me hoog nodig eens bij laten praten over wat dit nu voor ruimtelijk economisch beleid betekent. Daniel de Groot heeft daar in ieder geval al aan bijgedragen met een mooie presentatie over REOS (Regionaal economische ontwikkelingsstrategie) Binnenkort ben ik dagvoorzitter bij de zus/broer van REOS,  BVNL (Beleidsverkenning Vestigingsklimaat NL) en voor die tijd wil ik het precies weten. Wie helpt mij?    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten