zaterdag 14 februari 2015

Gelezen: Manifest voor spoor en stad

Op de TOD bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger (zie andere blog) werd het Manifest voor spoor en stad gepresenteerd door Jaap Modder en de co-auteurs uit de Community Go-Spoor. Het voorwoord geeft aan dat de 10 boodschappen een open oproep vormen aan formele en informele partijen om actief in de stad en rond het spoor te worden. Het einddoel is samen vorm geven aan betere stations, aantrekkelijke stationsgebieden en een optimaal samenhangend railnetwerk. Hier moet natuurlijk iedereen voor zijn dus laat ik vooral even kijken welke boodschappen mij persoonlijk het meest aanspreken (zie foto). Bij de eerste vind ik de link met gezonde stad en ruim baan voor fietsers en voetgangers zeer aansprekend. Een aantrekkelijke fietsroute naar, en stalling bij Den Haag CS mag er wat mij betreft meteen komen. Maar goed ik klaag niet te hard want de tram en bus verbindingen vanuit mijn huis in Scheveningen naar CS zijn wel prima in orde. Bij de vierde boodschap wordt ik als fietser overigens helemaal op mijn wenken bediend. The Dutch approach of TOD. In de toelichting bij deze boodschap wordt gevraagd om korte en snelle fietsroutes zonder belemmeringen. Tijdens het debat deed een van de deelnemers de uitspraak dat we hier veel meer op moeten investeren en dat dit soort investeringen vaak veel beter scoren in een MKBA dan de aanleg van autowegen. Iemand wees ook nog op Deens treinen waar het veel makkelijker is je fiets mee de trein in te nemen. Dat heb ik in Kopenhagen inderdaad ook zo ervaren. De vijfde boodschap vond ik ook mooi zeker omdat in de toelichting gevraagd wordt om 'couleur locale'  en een herkenbaar profiel per stad. Heb daar tijdens het debat over geleerd dat de NS niet met MKB lijkt te willen samenwerken en dat daarom op ieder station dezelfde ketens zitten. In de zevende boodschap spreekt me vooral het belang dat wordt toegekend aan maatschappelijk eigenaarschap aan. Organiseren dat bewoners zich de kwaliteit van de eigen leefomgeving (weer) meer gaan aan trekken. Eens zien of sociale media het wegvallen van lokale en regionale kranten kunnen compenseren. Tenslotte spreekt boodschap 8 mij aan omdat beleid wederom wordt uitgenodigd naar Denemarken te kijken waar groot stedelijke ontwikkeling aleen mag plaatsvinden binnen het bereik van stations. Interessant trouwens dat Erwin van der Krabben (Radboud Universiteit Nijmegen) in het debat aan leek te geven dat dit soort regelgeving niet tot betere resultaten hoeft te leiden. Dit moet ik nog even navragen omdat ik toen wat afgeleid was door het table captain gebeuren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten