zondag 21 april 2024

Met Cialdini op roverspad

Robert Cialdini is een soort van psycholoog-superstar die miljoenen exemplaren van zijn boek Influence - the psychology of persuasion  heeft verkocht. Hij heeft onder andere de overtuigingskracht van tweedehands autoverkopers geobserveerd om zo de eerste zes van de door hem beschreven overtuigingsprincipes scherp te krijgen. Zelf lijkt hij - bedenk ik me - ook wel wat op een tweedehands autoverkoper. Hoe dan ook één van die zes principes is die van 'consistentie'; als je tegen een klein verzoek of aanbod 'ja' hebt gezegd, ben je eerder geneigd 'ja' te zeggen tegen een groter verzoek of aanbod. En dat is precies het principe dat drie dieven onlangs gebruikt hebben in hun babbeltruuk om mijn bejaarde benedenburen te bestelen. Dat ging ongeveer als volgt. Net voor het begin van de ramadan kwam een al wat ouder echtpaar bij mijn benedenburen aan de deur om ze - dat zou traditie zijn - een stukje fruit aan te bieden. Dat hebben mijn buren met de deur half open geaccepteerd en vervolgens hebben mijn buren vriendelijk dankjewel gezegd en de deur weer gesloten. Tot zover niets aan de hand. Net na de ramadan kwam echter hetzelfde echtpaar weer aan de deur. Ook nu met een traktatie. Deze keer van groter formaat waardoor ze even binnen moesten komen om het op de eettafel te zetten. Consistent als ook mijn benedenburen zijn stemden ze daar mee in. In de woonkamer werden ze aan de praat gehouden terwijl een handlanger de op een kier staande voordeur binnenglipte en in de slaapkamer geld en sieraden stal. Uitermate droevig,  doortrapt en van het type 'hier had ik zonder twijfel zelf ook in kunnen trappen'.  


    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten