zaterdag 13 april 2024

Wat als.. de formatie een Project Start-Up was?

In de Volkskrant een actiefoto van de formatie. Nu ja actie...het zag er allemaal erg statisch uit; ronde tafel met een gat in het midden, stapeltjes papier enz. Nu pretendeer ik niet te weten hoe ze daar dagdagelijks bij elkaar zitten, maar ik kan me zomaar voorstellen dat de foto een representatief beeld geeft. Tja en ik zou dat dus niet zo doen; ruimte en werkvormen doen er echt toe. Dus als me binnenkort gevraagd wordt de formatie als een Project Start-Up te gaan organiseren...en jullie weten dat kan nooit lang meer duren, dan zijn dit de ingrediënten waar ik nu aan denk:

  • Versnellingskamer: grote ruimte, als eerste de tafels er uit, comfortabele stoelen in een kring, kleine break-out kamers;
  • Op die van de facilitatoren na alle laptops en telefoons inleveren;
  • Beginnen met het eind voor ogen: bij aanvang een dummy versie van het coalitie-akkoord met in het begin alleen de onderwerpen;
  • Iedere week een andere locatie met overnachtingen. Vergeet Groningen en Zeeland niet. In weekstart wordt oa met fotomateriaal en een nieuwe dummy-versie teruggeblikt op de vorige week; 
  • Gasten stellen zich ruim voor hun komst met een videoboodschap voor. De formerende partijen stellen mede op basis daarvan een lijstje vragen op voor de gast van buiten. 
  • Masterclasses door de planbureaus 
  • Wandelpraatopdrachten in wisselende groepjes. Vertrouwen komt immers te voet.
  • Kookworkshops: Geert en Pieter maken samen het toetje. Verder heb ik de gangen nog niet verdeeld
  • Ik twijfel nog over een avondje naar de Haagse Kermis (denk aan botsautotjes)
  • Roddelintervisie
  • Venster naar de samenleving: aan het begin van de week worden de onderwerpen en ook al een beetje de vraagstelling geformuleerd voor straatinterviews, focusgroepgesprekken en draagvlakonderzoek. Uiterlijk vrijdagochtend worden de video's en de uitgewerkte resultaten  van die week gepresenteerd.


  

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten