zondag 5 november 2023

Postgroei mobiliteit? Nog wat werk te doen!

Deze week een mooie ASA-sessie bijgewoon met Paul Schenderling (zie ook ASA-BIT jaarlezing (link)). Die was prachtig, ging over circulaire economie en ga of ons nieuwe ideeën over hoe je vanuit sociaal, technisch en systeemperspectief kunt kijken naar micro, meso en macro problemen en circulaire oplossingen voor elektrische apparaten zoals wasmachines, boormachines en smart phones. Eerder is zo'n sessie geweest over mobiliteit en er komt er nog één over het NMP. Een aanrader! Uit de presentatie voor de mobiliteitsessie blijkt dat Paul daar een paar mooie studies in de vakliteratuur heeft weten te vinden. Twee studies zijn daarbij zeer de moeite waard. Dat is deze (zie link) over stedelijke mobiliteit en de verregaande interventiemixen (veel verder dan nu) die je moet bedenken om de CO2 reductiedoelstellingen te halen. Maar ook dit initiatief (zie link) uit Cambridge waarin nog wat verder wordt gegaan voor de luchtvaart (namelijk tijdelijk helemaal niet meer vliegen). Nog een geluk dat KLM aan de weg timmert met Sustainable Aviation Fuel. Hieronder ook twee plaatjes die Paul op basis van deze studies gemaakt heeft. In een andere Briste studie (Peter Wells) wordt nog eens duidelijk bekrachtigd dat er voorlopig nog voldoende werk te doen is aan duurzame mobiliteit "The intention therefore is to create the least need for mobility, provided in the least resource-intensive manner, with the lowest negative externalities, for the vast majority of the population" 






     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten