zondag 19 november 2023

Ministry for the future nu in het Nederlands en in de weekendkrant

Zoals een eerdere blog al laat zien ben ik enorm onder de indruk van het boek Ministry for the Future. ( zie link). In de Volkskrant van dit weekend een groot stuk over dit boek nav het verschijnen van de Nederlandse vertaling. In de Volkskrant worden zes aspecten uit het boek uitgelicht. Auteur Kim Stanley Robertson blijft achteraf wat spijt te hebben van één van die zes aspecten namelijk die over de moorddadige kant van zijn hoofdstukken over de aanjagende rol van ecoterrorisme. Karakterfoutje van mij misschien maar die hoofdstukken kwamen bij mij juist overtuigend over als een vorm van noodzakelijk kwaad. Maar goed laten we hopen dat dit ongelijk krijg. Ondertussen goed om te wteen dat 'ecoterrorist' niet uit mijn beropentest komt. Verrassend actueel is het aspect van geo-engineering. Robertson vindt bepaalde aspecten daarvan een noodzakelijk kwaad en wind zich wat op over de weerstand tegen technologische oplossingen. Dat voel ik wel met hem mee. Hij gebruikt ook een nieuwe term die wat makkelijker in het oor ligt climate restoration. Onlangs kwam ik erachter dat er een recent een geactualiseerde kaderinstructie is vastgesteld waarin is afgesproken dat betrokken overheden geen financiele ondersteuning bieden voor dit soort technologische ontwikkeling. Ik snap wel waarom dit bedacht is maar twijfel of we ons rigoreus toepassen van dit kader - dus ook op niet-invasieve vormen van climate restoration - kunnen permitteren. Had ik overigens al gezegd dat het boek echt zeer de moeite waard is en nu ook in Nederlands te verkrijgen is?  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten