zondag 10 december 2017

Kennis: Goed, beter, best benutten

Deze week presenteerde Serge Hoogendoorn (TuD) uitkomsten afkomstig van weer een aantal promotie-onderzoeken van de TRAIL-onderzoekschool. Passend bij het onderwerp Traffic Management First Principles demonstreerde Serge dat teveel dia’s tot opstoppingen kunnen leiden; 73 waren er - zelfs voor een soepele presenterende en innemende presentator - wat teveel. Maar goed, dit deed niets af aan het zeer interessante overzicht dat hij presenteerde. Vooral de gepresenteerde nieuwe inzichten op het gebied van verkeersmanagement vond ik fascinerend en ze lijken ook nog eens vrij dicht bij daadwerkelijke toepassing.  Het idee is dat je door slimmere inzet van de matrixborden, bij filevorming de aanvoer van het aantal auto’s reduceert door over een te berekenen weglengte de maximum snelheid aan te passen. Dat lost in de gepresenteerde experimenten in 72% van de gevallen de file op. Dit werkt doordat je zo - door het ‘wegnemen’ van auto’s - de zogenaamde ‘fileval’ aanpakt; het verschijnsel dat bij filevorming de wegcapaciteit met 30% afneemt. Tot voorkort berekende ze benodigde weglengte met eenvoudige rekenregels nu kunnen ze dat dankzij één van de promotie-onderzoeken met een rekenmodel dat nauwkeurigheid en rekensnelheid optimaliseert. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten