zondag 19 november 2017

Gelezen: Landschapspijn - over de toekomst van het platteland

Als presentje bij een optreden bij het RIVM kreeg ik dit mooie boekje geschreven door journaliste Jantien de Boer. Toen zij de term landschapspijn eens gebruikte in een column in de Leeuwarder Courant ontving zij veel bozige reacties. Nu ja, ik denk dan als de term fileleed straffeloos gebruikt mag worden, waarom dan het woord landschapspijn niet? Hoe dan ook het boekje is zeer de moeite waard; het brengt de urgentie van de teloorgang van het boerenland en bijbehorende weidevogels goed over, zonder de boerensector als geheel al te makkelijk de schuld te geven. Ze drinkt veel koffie aan keukentafels en schrijft met gevoel voor nuance. Ook voor mij een leerzaam boekje. Ik bedoel, ik moet erkennen dat ik ook niet zoveel verbinding met het landschap heb. En de landschapspijn moet je wel bewust voelen als je een pak melk sta uit te zoeken. Ook wist ik niet dat de productie van een liter melk gepaard gaat met de productie van 3 liter mest. Hoe dan ook het boekje is hyperactueel in tijden van insectensterfte en mestfraude. Volgens een boer die aan het woord is in het boekje moeten we overigens bij de aanpak van de mestfraude niet te veel verwachten van de zelfreinigende werking van de sector: “ik ga niet tegen een collega-boer zeggen dat hij minder mest en melk moet produceren”.  
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten