zondag 29 oktober 2017

Gelezen: het nieuwe innovatieboek van Jeff Gaspersz

Jeff Gaspersz, de zacht pratende, veelzeggende duodocent (samen met Erhan Tanercan) van de KIS leergang innovatie heeft een nieuw boek geschreven “zó ontdenk je KANSEN VOOR INNOVATIE praktische tips voor profressionals, managers en ondernemers”. Achttien tips zonder al teveel wolligheid opgeschreven  (Jeff heeft een hekel aan dikke boeken met dunne ideeën geeft hij voor in het boek aan) met voor ieder wat wils. Over kansdenkers versus kloofdenkers, over dat het loslaten van oude ideeën moeilijker is dan het bedenken van nieuwe, over elke dag een TED talk kijken, over mental contrasting, over het uitlokken van gerichte opmerkzaamheid bijvoorbeeld door jezelf iedere dag dezelfde twee vragen te stellen (die van mij had ik al tijdens de leergang geformuleerd en zijn: heb ik vandaag wel iemand om hulp gevraagd? En wie heb ik vandaag toch maar gesproken ipv gemaild?) en over mijn favoriete tip ‘schrijven om te ontdekken wat je denkt’. Ook in NRC dit weekend veel aandacht voor innovatie met innovators omschreven als ongeduldige optimisten. Of de uitvinder van de zelfmoordkist aan die definitie voldoet weet ik niet precies, maar fascinerend en tot denken aanzettend is de nieuwsuur-uitzending hierover zeker https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2200000-australische-dr-death-komt-met-zelfmoordkist.html  
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten