zondag 19 februari 2017

Kennis: Gini-coëfficiënt en analyse transitiebeleid in berekeningen van CPB en PBL

Ook de planbureaus vernieuwen natuurlijk en ik was zeer content met de aandacht voor beide indicatoren uit de titel. Ben dit weekend op het balkon eens in de de methodiek van de analyse van het transitiebeleid gekozen. Best ingewikkeld. Herkenbaar is al vast dat de theorie van Marko Hekkert de basis voor de methodiek vormt. Zijn zeven functies in het innovatieproces worden gebruikt om acht categorieën van beleidsvoornemens de onderscheiden waarop partijprogramma's punten kunnen scoren boven op het basispad van 3,5 punt. Interessant is dat de voor IenM extra interessante verkeer en vervoertransitie in het basispad al 4,5 punt heeft, vooral door een hoge score op korte termijn doelen voor broeikasgasemmissies. Hier is veel meer ingewikkelds over te vertellen maar over twee dingen blijf ik wat langer nadenken: (1) zou het niet een goed idee zijn om de methodiek ook na de verkiezingen toe te blijven passen om op transitiegericht beleid vooraf door te blijven berekenen? (2) hier moet ik als leek natuurlijk niet teveel mijn vingers aan branden, maar ik vroeg mij af of de methodiek voldoende rekening houdt met het belang van de afbraakcurve uit het model van Loorbach dat we in een mooie KIS-lezing kregen voorgeschoteld? 

1 opmerking:

  1. Interessant vooral ook om samen met PBL over na te blijven denken. Hebben zij misschien ook baat bij @eke?

    BeantwoordenVerwijderen