zaterdag 28 januari 2017

Kennis: water in Marsa Alam

Toegegeven, mijn vakantie in Marsa Alam (Egypte) doet alleen recht aan de P van people. Geen onbelangrijke P overigens, want makkelijk hebben de people het hier niet. Het toerisme is de dip als gevolg van de 2011 revolutie en aanslagen nog bij lange na niet te boven, terwijl het toerisme juist zo belangrijk is voor het verkrijgen van buitenlandse deviezen  (14,5% deviezen en 11% BNP in het topjaar 2010). Wat ook niet helpt is dat de bevolkingsgroei hier krankzinnig hoog is; in de tweede helft van 2016 kwam er een 1 miljoen Egyptenaren bij in een half jaar tijdhttp://egyptianstreets.com/2016/11/24/egypts-population-increases-1-million-in-six-months-to-reach-92-million/  Mijn bijdrage aan de locale P is dat ik zwaar zichtbaar voor medegasten tip bij iedere polsbandmaaltijd die ik hier drie keer daags geserveerd krijg. Het geld dat ik betaald heb voor mijn reis komt niet in Egyptische, maar deels in Amerikaanse (hotel), deels in NL (reisorganisatie) en Koeweiti (luchthaven) handen. De luchthaven is hier met privĂ© geld aangelegd en vervalt na 20 jaar aan de Egyptische staat. Het zal de Koeweitse eigenaren als gevolg van de toerismedip niet meevallen om de P van profit binnen te halen. Met de derde P heb ik het natuurlijk alleen al door de vliegreis vernaggeld, maar dat is nog niet alles. De Koeweiti hebben een ontziltingsfabriekje neergezet, maar de kwaliteit van het geproduceerde water is niet goed genoeg om het drinkwater te noemen. Iedereen tikt hier dan ook luttele flessen Zwitsers water per dag weg. Dat smaakt in eens ook een stuk minder als je deze documentaire bekijkt https://m.youtube.com/watch?v=czfSwjx4yYA. Gaat er dan helemaal niets goed hier met de planet in Egypte? Nou ze doen hier ontzettend hun best om het koraalrif heel te houden door precies aan te geven waar je wel en niet het water in mag en de toeristen houden zichzelf en elkaar hier aan. Da's natuurlijk mooi. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten