zaterdag 3 september 2016

Gelezen: 18 minuten van Peter Bregman

Tuurlijk eigenlijk geen tijd voor, maar toch weer eens heerlijk een boek over time management gelezen. De kritiek van deze auteur op zijn collega's is dat ze veel aandacht hebben voor de vraag: "Hoe kun je meer doen binnen de jouw beschikbare tijd?", en weinig of geen aandacht voor de vraag: "Doe ik eigenlijk wel de goede dingen?' Nu leest dit boek overigens niet echt lekker, het staat namelijk nogal vol met Amerikaans anekdotisch gebabbel. Toch bevat het een aantal makkelijk toe te passen tips, met met stip op één de tip 18 minuten per dag na te denken over met name die tweede vraag, of dat je wel de goede dingen doet. De 18 minuten bestaan uit 5 ochtendminuten, 5  avondmensen en daar tussenin 1 minuut na ieder gewerkt uur. Laat we eens beginnen met de ochtendminuten. Hier bespeur ik zowaar een voordeeltje voor mijn forensende lezers. Want deze zijn natuurlijk goed te scoren tijdens de treinreis. Het idee is dat je de 5 minuten gebruikt om te visualiseren wat je die dag te wachten staat. Loop je activiteiten van de dag eens langs en vraag je af wat je wilt bereiken met de verschillende afspraken/vergaderingen. Kijk vooral ook even naar je to do list en bedenk wat je wanneer wil doen die dag. Voor de niet-treinreizigers zoals ikzelf of de trenreizigers die toch echt liever gewoon de krant lezen is het zaak op kantoor aangekomen, eerst die vijf minuten te doen en dan pas je pc op te starten. De minuten na ieder uur (alarmpjes zetten) gebruik je om even terug en vooruit te blikken. Is het afgelopen uur productief geweest en wat betekent dit voor het volgende uur? De avond 5 minuten doe je aan de hand van drie vragen: (1) Hoe is de dag verlopen? Welke successen heb ik geboekt? Welke uitdagingen heb ik doorstaan?; (2) wat heb ik vandaag geleerd? Over mezelf? Over anderen? Wat ben ik van plan morgen anders te doen?; (3) Met wie heb ik contact gehad? Iemand die ik moet bijpraten? Bedanken? Iets moet vragen? Feedback moet geven? Ik zou zeggen geef het eens een kans. Ik merk dat ik het eigenlijk best een geweldige tip vind die ik ook wel eens toepas, maar dat de kans op terugval  helaas aanzienlijk is. Vooral de verleiding om de pc aan te zetten en je meteen in je Postvak In te verliezen is natuurlijk erg groot. Mocht je voor een nog kortere variant dan die van de 18 minuten willen gaan, dan kan je ook kiezen voor de aanpak van Jeff Gaspersz - één van de twee docenten van de Leergang Innovatie voor beleid - waarbij je voor jezelf twee vragen formuleert die je iedere dag aan het eind van de dag beantwoordt. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten