vrijdag 16 oktober 2015

Kennis: KiM symposium over leren en evalueren: vier manieren om de betweter uit te hangen,

De dag voor het grote KiM-zelfsturende auto interview in de NRC, vond het jaarlijkse KiM symposium in Madurodam plaats. Deze keer was het thema leren en evalueren. Al vonden sommige van de deelnemers dat dit onderwerp zich wat ver van het hardcore mobiliteitsonderzoek begaf, was ik er erg mee in mijn nopjes. Niet alleen omdat ik de kans kreeg mijn eigen mobiliteitsleren uit de doeken te doen. Arjen 't Hoen schetste een beeld van de beleidsmaker uit vervlogen tijden die bij de open haard een dik rapport van een kennisinstituut zat te lezen. "Oh wee o mij", waar zijn die tijden gebleven? Goede sigaar en dito glas erbij en lezen maar en zo je laven aan wat George Gelauff noemt de 'weten-wat' en 'weten-waarom' kennis. Nee daar hoef je bij beleid niet meer mee aan te komen. Het gaat alleen nog maar om 'weten-hoe' en 'weten-wie' kennis. Overigens heel fijn dat George dit plakkende begrippenkader introduceert. Het kan enorm helpen als we het over het zelfde hebben. ik heb thuis 'De Canon van het Leren' liggen. Hierin worden de theorieën van 50 leerwetenschappers samengevat. Stel je voor zeg 50x49 manieren om langs elkaar heen te kletsen. Als we nu allemaal de termen van George gebruiken komt voortaan niemand meer op het idee 'weten-hoe'- kennis te verankeren door ze in best practices of do's and don'ts op te schrijven. Bovendien heb ik dan vier manieren in plaats van maar één manier om de betweter uit te hangen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten