zondag 28 september 2014

Kennis: Videoconferentie Queensland- Nederland succesvol verlopen

Vrijdag de 19e was het dan zover.  Geheel andere dan anders was ik deze keer best wel bloedje nerveus. Had al dagenlang visioenen van een zaal met 25 mensen in Brisbane, 7 in Lelystad en 8 in Den Haag met een videoverbinding die niet werkt. Slik. Nou goed dat bleef me bespaard. Het eerste deel met alleen Brisbane van 1400 tot 1700 uur was nog aperelaxed voor mij. Mijn Australische counterpart Piet Filet kon dan zonder probleem in prachtig Australisch aan elkaar OH'en. Een beetje saaiig was dit overigens wel. De groep was groot en divers, misschien wel te divers, en de tafels in politbureau opstelling droegen niet echt bij tot een dynamische gedachtenwisseling. De onderwerpen voor verdere samenwerking die dit opleverde vormde dan ook een hagelschot over de volledige breedte ( en daarbuiten) van het waterbeheer. Alvorens mij in de pauze te goed te doen aan een aquarium size glas Australische wijn (met dank aan de Consul Generaal die als co-host van NL zijde optrad) heb ik eerst de zaal totaal verbouwd zodat iedereen zonder tafel maar met een glas met zijn/haar snufferd op het videoscherm zat. Dankzij de uitstekende voorbereiding van de mensen van easymetting en de gedurende de hele sessie aanwezige techneuten aan Australische kant, was de verbinding al een kwartier voor geplande aanvang gereed en zagen de NL collega's mij al met een aquarium in de handen staan terwijl zij met hun eerste bekertje ochtendkoffie de zalen aan de Plesmanweg en de Smedingplein binnen schuifelden. Al met al ging dit super geolied. Vooral de RWS collega's op het gebied van zoetwater en verzilting kwamen goed aan hun trekken. De Australiërs vonden het prachtig om hier in de rol van kennisaanbieder te duiken. De eerst volgende Videoconferentie in november zal dan ook hier over gaan. Volgens de beproefde methode van de landingsbijeenkomst zullen de Aussies op basis van door de Nederlanders aangescherpte kennisvragen over zoetwater en verzilting hun expertise presenteren. Toen het om 20.00 uur achter de rug was, was ik dan ook een blij en opgelucht man. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten