zondag 28 september 2014

Kennis: Rijn wint Internationale Rivierprijs

De  kersverse president van de Rijncommissie Gustaaf Borchhardt was maar wat verguld toen de Rijn in Canberra zomaar de Internationale rivierprijs in de wacht sleepte. Een mooie eer ook voor alle DGRW en RWS collega's die daar soms al decennia lang energie in stoppen. Moest er vanochtend bij het lezen van de krant nog even aan denken toen ik een artikel over het geheim van het succes van onderzoeksinstituut CERN in Genève las; lang en vaak vergaderen met alles en iedereen en vooral niet snel besluiten nemen. Hoewel ik zelf helemaal leegloop op deze ingrediënten, kan ik het inmiddels wel opbrengen een hoop bewondering te hebben voor mensen die dit werk wel met veel uithoudingsvermogen kunnen doen. Met Gustaaf nog wat doorgepraat over de huidige uitdagingen voor de Rijn( commissie). Zelfs nog even mijn artikel over Australische lessen voor NL waterbeheer gepitched en inmiddels opgestuurd. Volgens de ook aanwezige Duitse hoogleraar zijn die uitdagingen trouwens naast zoetwaterverdeling bij lage afvoer, temperatuurverhoging van het water en de problemen voor koelwater, connectiviteit van floodplains (belangrijk voor jonge visjes) en scheepvaart & de mogelijk schadelijke invloed van golfslag op natuurvriendelijke oevers. Het kostte mij overigens weinig moeite nog een extra uitdaging te formuleren: hoe die twee ton prijzengeld verdelen. Dat wordt weer lang en vaak vergaderen en vooral niet te snel besluiten nemen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten