zondag 24 november 2013

Boekbespreking: Scrum voor managers: De methode voor teameffectiviteit en resultaatgericht organiseren

Scrum is een werkmethode en een metafoor voor een team dat vanuit de individuele kracht van alle teamleden het maximale bereikt. De aanpak is vooral bekend uit de ICT waarin de kracht van scrum er in gelegen is om in sprints van (meestal) twee weken een werkend (tussen) product - meestal software - op te leveren. In de volgende sprint wordt dat tussenproduct verbeterd; iteratief en met kortcyclisch dus. Volgens de de auteurs Rini van Solingen en Rob van Lanen is de de methode ideaal voor kenniswerk omdat kenniswerk wendbaar of 'agile' moet zijn. Vandaar ook mijn interesse voor het onderwerp: "Is de scrum-methode geschikt voor het werk dat we als KIS bij IenM doen?" De auteurs leggen overtuigend aan de hand van vier argumenten uit waarom kenniswerk 'agile' moet zijn: (1) kenniswerk is te veranderlijk om vooraf te kunnen plannen (een weinig bemoedigende gedachte nu dat we weer net aan ons jaarplan hebben zitten werken :-)); (2) we weten vooraf te weinig om een goed plan te maken; (3) de wereld om ons heen verandert in een moordend snel tempo en (4) kenniswerk is geen productie (een empirische aanpak ligt dan meer voor de hand). Het zou dus mooi zijn als wij met scrum invulling kunnen geven aan die gewenste wendbaarheid van een beleidsomgeving. Het boek lezende is het echter nog best ingewikkeld om te bezien hoe we deze methode uit de ICT naar een beleidsomgeving kunnen kopieren. Het idee is om met scrumteams (multidsicplinair 3-9 mensen), scrum master, scrum backlog, product owner, daily scrum enz te werken en de auteurs geloven daarbij in een alles-of-niets. Of je doe scrum helemaal of je doet het niet is het idee. Tja dat team en die daily scrum - dagelijks max 15 minuten vergaderen rond de vragen Wat heb ik gisteren gedaan voor het team?, Wat ga ik vandaag bereiken met het team? en Waar heb ik hulp bij nodig van het team? zie ik helemaal zitten, maar van de rest krijg ik de kriebels. Nou ben ik natuurlijk eigenwijs genoeg om van de regels af te wijken, maar ik zal ook nog eens overleggen met de mensen van Ynnovate die de methode bij mij onder de aandacht brachten. Zij zien toepassing in een beleidsomgeving zitten en van de noodzaak ben ik overtuigd, nu nog van de methode....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten