zondag 19 juli 2020

Bus als goedkope en flexibele redder in nood

Het toeval wil dat ik vorige week én een mooie podcast hoorde over de bus en dat er vervolgens ook nog eens een KiM-raport uitkwam over de potentie van de bus. Om met dat laatste te beginnen. Een hoog frequente en snelle busverbinding kan een alternatief zijn voor nieuw aan te leggen treinverbinding, lightrail of metroverbindingen. Al eerder schreef ik dat he taan de waardering voor zo'n bus niet hoeft te liggen. Heeft vast een minder geoliede lobby dan gerailde modaliteiten maar juist daarom misschien ok goed om standaard als alternatief in MKBA's mee te laten lopen. In Zuid-Amerikaanse steden ziet het er in ieder geval vaak prachtig uit en getuigd het ook van een nuchtere low-tech slimheid. In de podcast ging het over het boek Better buses,better cities van Steven Higashide. Eén van zijn punt is dat in de Verenigde Staten de bus een verschijningsvorm van transportapartheid is. Herkenning: Van mijn overwintering in Buffalo, NY (1993/1994) kan ik me nog goed herinneren vaak de enige verkleumde bleekscheet in de bus te zijn. Wat Steven betreft moet dit anders. Net als elders moeten trein en bus veel meer geïntegreerd worden in een goed werkend OV-systeem. De frequentie moet omhoog, bussen moeten voorrangsruimte krijgen en betaling via app of kaart moet veel meer mogelijk gemaakt worden. Nu kan je vaak alleen contant betalen. De beleidsreactie op corona gaat de toekomst van OV sterk bepalen, temeer omdat een terugkeer naar de auto op de loer ligt. Higashide geeft overigens aan dat er geen voorbeelden zijn van coronabesmetting in het OV. Uit Frans en Japans onderzoek zou blijken dat maskerplicht en goed schoonmaken bescherming biedt. Dat zou mooi zijn omdat afstand houden in het OV een dure grap is en de vervoerscapaciteit decimeert.


    












Geen opmerkingen:

Een reactie posten