zondag 3 juni 2018

Pinguin Fred: Geweldloze communicatie

Met Pinguïn Fred gaan we van het ene uiterste naar het andere. Van Taleb mag je niet aardig doen tegen arrogante mensen https://tinyurl.com/ycrqecrd , van Rosenberg moet je ook bij arrogante mensen op zoek naar hun behoeften en moet je mededogen tonen. Ook al krijg ik zelf kleine uitbarstingen van agressie bij het lezen van Geweldloze communicatie, toch bevat het boek wat mij betreft een goed en overtuigend uitgewerkte methodiek voor verbindende communicatie met als kernwoorden: waarneming, gevoelens, behoeften, verzoek, mededogen. Het lijkt mij overigens heel lastig de methodiek en de bijbehorende taal ook echt toe te passen, vandaar dat er ook een werkboek is en er trainingen gegeven worden. De tegenstand of agressie die het boek soms oproept zit hem denk ik voor een groot deel in mijn ongemak bij het idee om de stappen van luisteren, samenvatten en doorvragen consequent en vergaand toe te passen.  Het  eerste voorbeeld dat Rosenberg beschrijft is hoe hij als Joodse Amerikaan in een Palestijns vluchtelingenkamp door tientallen Palestijnen voor kindermoordenaar wordt uitgemaakt en hoe hij doorluisterend en doorvragend het geheel als gift heeft ontvangen van medemensen die hun gevoelens en diepe kwetsbaarheid delen. Mmmm misschien maar eens beginnen met de veilige omgeving van het teamoverleg. Voor die setting overtuigt hij zonder haperen door te stellen dat in een groep veel tijd wordt verspild als sprekers niet precies weten wat voor reactie ze terugwilllen. Goed om elkaar daar scherp op te houden lijkt me. Donderdag 16.00 uur Pinguin Fred met als special guest  Jos van Wesemaele.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten