maandag 21 mei 2018

Kennis: Slotbijeenkomst Bewust Omgaan met Veiligheid

Afgelopen week was de slotbijeenkomst Bewust Omgaan Met Veiligheid (BOV). De aanstichter van dit traject VVD-Eerste Kamerlid Sybe Schaap was als officieuze eregast aanwezig en had ook een mooie inhoudelijke bijdrage. Wat hem betreft is het omgaan met risicoperceptie vooral een communicatie-opgave. Het is, zo geeft hij aan, niet goed om perceptie naast of in plaats van feiten mee te laten wegen in risico-beoordeling. Dus liever 1,5 miljard in de dijken stoppen, dan in het weghalen van huizen onder een hoogspanningsmast vanwege het gepercipieerde risico al daar. Al eerder had ik een keer college van hem gekregen waarin hij aangaf tegen de volledig gescheiden risico-beoordeling op dijkringen te zijn. De overstromingen in New Orléans lijken hem daarin gelijk te geven; 6 jaar na dato is de schade buiten het geïnundeerde gebied 10 keer groter dan binnen het gebied. Guus de Hollander (PBL, én gast tijdens de Kenniskamer van 5 juni) voelde zich door de inbreng van Sybe positief uitgedaagd en liet ook de andere kant zien. De burger wordt wat hem betreft wat teveel neergezet als spelbreker van rationeel beleid, terwijl de burger wellicht net zo rationeel of irrationeel als beleid is . De factor 100 tussen maximaal toelaatbaar en verwaarloosbaar risico is bijvoorbeeld zo maar gekozen en in de gezondheidszorg zit er een zes orde van grootte verschil in wat we uitgeven aan het beschermen van een levensjaar. Het idee is verder dat er ook wel degelijk moraal onder perceptie zit. Wetenschapper Sabine Roeser heeft onderzoek gedaan naar het belang van emoties en normatieve-ethische dimensies onder risicoperceptie. Emoties zijn echter vaak niet welkom en beslissers gebruiken uit naam van rationaliteit, technocratische rekenmethodes om hun positie te onderbouwen. het voorbeeld van Schiphol was dan ook snel gevonden door Guus.
Ook geleerd van de spreker van veiligheid.nl:  maar in 1,2 procent van fietsongelukken lag de oorzaak bij appen op de fiets. Mijn emotiegedreven ergernis aan de zwalkende fietsapper ligt wat perceptie betreft overigens een stuk hoger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten