maandag 27 april 2015

Kennis: RIVM vertelt over strategisch onderzoek

Maandag was een flinke delegatie RIVM-collega's paraat om IenM'ers een bloemlezing van de uitkomsten van het strategisch onderzoek te presenteren. Ze gaven zeven korte presentaties rond de thema's klimaat & duurzaamheid, slimme & gezonde stad en nieuwe technologieën & risico's. Voor mij sprak de presentatie voor milieugezondheidsrisico's het meest tot de verbeelding. Ik had eerder bedacht dat met ik met mijn verhuizing van Amersfoort naar Den Haag een jaar leven in zou moeten leveren als gevolg van de hogere milieubelasting in de Randstad (weliswaar het jaar dat ik anders in de trein door zou brengen, maar toch). Danny Houthuijs kon echter presenteren dat de milieugezondheidsrisico's in Amersfoort en Den Haag vrijwel precies hetzelfde zijn. In de figuur is te zien dat zo'n 6,3% van mijn ziekteverzuim door milieuvervuiling komt. Ruim de helft daarvan door fijnstof. Alleen roken draagt meer bij aan ziektedruk en overgewicht staat net achter milieu op nummer 3. Amsterdam is trouwens milieutechnisch de ongezondste plek om te wonen en dat komt dat weer vooral door Schiphol en autoverkeer. Den Haag doet het waarschijnlijk relatief goed door de afwezigheid van een rondweg en de aanwezigheid van zeewind. Hoe dan ook een mooi initiatief van de RIVM-collega's zo'n bloemlezing. Op 10 juni doen we dit wat groter over in de perszaal. Dan gaat RIVM per ambitieus doel aangeven wat voor onderzoek  zij doen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten