zondag 1 maart 2015

Innovatie: mijn eigenste zonnepanelen zijn geïnstalleerd!

Op 19 maart gaat het elektriciteitsnetwerk van Duitsland op z'n gat ivm zonsverduistering en daarmee wegvallende energieproductie van zonnepanelen. Gelukkig ben ik net op tijd voor een kwart zelfvoorzienend :-) Den Haag, toch niet de grootste stad van NL, heeft wel de meeste Verengingen van Eigenaren (VVE) als gevolg van de vele vooroorlogse boven/ benedenwoningen. Het is wel even een dingetje om als een VVE, zoals die van mij, aan zonnepanelen te beginnen. Los van het feit dat je het eerst met elkaar moet eens worden, heb je ook allemaal een eigen omvormer nodig hetgeen de kosten wat opdrijft. Er is nu dan weliswaar een, met de Herman Wijffels-innovatieprijs gelauwerde, stroomverdeler op de markt (luisterend naar de naam.....Herman de stroomverdeler :-)) maar die is voor kleine VVEs veel te duur. Hoe dan ook, ze liggen nu op het dak en terwijl ik heerlijk in het zonnetje zit te typen, zitten zij heerlijk in het zonnetje door te werken. Uit de KNMI-Bosatlas van het klimaat had ik al begrepen dat ik hier veel meer zonne-uren ga scoren dan in Amersfoort, dus kom maar op!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten