zondag 14 juli 2013

Kennis: Lunchsessie van afval naar grondstof

Woensdag lunchsessie voorgezeten waarin directeuren Donne Slangen en Koen de Snoo met elkaar in debat gingen over wie nu eigenlijk de verantwoordelijkheid draagt voor het hergebruik van afval. Dit gebeurde aan de hand van vier stellingen die de verantwoordelijkheid dan wel neerlegden bij het bedrijfsleven, dan wel de burger, dan wel de gemeenten, dan wel....daar komt die....IenM. ik verklap waarschijnlijk niet heel veel als ik zeg dat ze allemaal een zekere verantwoordelijkheid dragen. Het is dan ook best wel complex. ik heb in ieder geval geleerd dat bedrijfsafval (>80%) al veel meer gerecycled wordt dan huishoudelijk afval  (50%), dat er veel verantwoordelijkheid bij gemeenten zit en dat die een grote spreiding in succes laten zien. De meest succesvolle gemeenten slagen er in nog maar 90 kg/huishouden/jaar restafval over te houden, terwijl de minst succesvollen nog zo'n vijf keer zoveel per jaar op moeten komen halen. IenM ziet een rol voor zich juist daar wat aan te doen door uitgebreid in gesprek te gaan met de VNG en met de verenging van afvalverwerkende bedrijven, waarvan ik de afkorting ben vergeten. Tja ik ben dan ook al heel lang geen lid meer. Overigens is de nieuwe trend het zogenoemde 'omgekeerd' afhalen waarbij plastic, batterijen, papier en GFT thuis opgehaald wordt en waar je met je restafval naar een container moet. In Amersfoort zijn we nog niet zo ver. Ik heb dan ook een aantrekkelijk kleurrijke collectie afvalbakken in mijn achtertuin staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten